W czwartek, 9 lutego, w Porcie Wojennym w Świnoujściu miało miejsce uroczyste przekazanie obowiązków dowódcy 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Kontradmirał Włodzimierz Kułagin po blisko dwóch latach dowodzenia świnoujską flotyllą zdał obowiązki, a dowodzenie 8FOW objął komandor Piotr Sikora.
Zgodnie z decyzją Ministra Obrony Narodowej kontradmirał Włodzimierz Kułagin został wyznaczony na stanowisko Szefa Zarządu Uzbrojenia Inspektoratu Marynarki Wojennej w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych. Nowym dowódcą 8 Flotylli Obrony Wybrzeża został komandor Piotr Sikora.
Uroczystość przekazania obowiązków rozpoczęła się od parady burtowej. Oficerowie zdający i obejmujący obowiązki, w towarzystwie zaproszonych gości, przyjęli z pokładu motorówki hydrograficznej MH-1 paradę burtową okrętów stacjonujących w Porcie Wojennym Świnoujście. Złożono również wiązankę kwiatów pod pomnikiem „Tym, którzy przywrócili Pomorze macierzy”. Na uroczystej zbiórce pododdziałów flotylli, meldunek o zdaniu i przyjęciu obowiązków przyjął Inspektor Marynarki Wojennej wiceadmirał Jarosław Ziemiański.
„W trakcie mojej kadencji na stanowisku dowódcy 8FOW przyszło nam wspólnie realizować wiele poważnych zadań. Jednym z nich był wkład Flotylli w zapewnienie bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej w województwie Zachodniopomorskim. Mam tu przede wszystkim na myśli gazoport oraz rurociąg Baltic-Pipe, instalacje kluczowe dla bezpieczeństwa i funkcjonowania kraju. Cieszę się, że Flotylla ma siły i środki do realizacji tych zadań.” – wspomniał w swoim przemówieniu ustępujący ze stanowiska kontradmirał Włodzimierz Kułagin oraz podziękował wszystkim, z którymi przyszło mu służyć: „Panie i Panowie oficerowie, podoficerowie, marynarze i pracownicy 8 Flotylli Obrony Wybrzeża, dziękuję za wspólną służbę. Życzę wszystkim satysfakcji z dalszej służby oraz wielu sukcesów. (…) Panie Komandorze Sikora życzę powodzenia na stanowisku dowódcy 8 Flotylli Obrony Wybrzeża i dowódczego szczęścia. Przekazuję Panu Flotyllę w gotowości do realizacji każdych zadań z profesjonalną i wyszkoloną załogą.”
„Jestem przekonany, że wspólnie będziemy dalej szli właściwym kursem. Czasem to morze będzie spokojne, a czasem wzburzone, ale przecież nic tak dobrze nie kształtuje charakterów i buduje profesjonalizmu jak te wzburzone wody.” – powiedział w swoim przemówieniu dowódca 8FOW komandor Piotr Sikora zwracając się do nowych podwładnych.
Na zakończenie wyraził uznanie za czas dowodzenia flotyllą przez kontradmirała Kułgina: „Chciałbym podziękować mojemu poprzednikowi – Panu kontradmirałowi Włodzimierzowi Kułaginowi. To w duże mierze jego zasługa, że Flotylla jest dzisiaj w tak doskonałej formie i z takimi perspektywami. Panie Admirale, życzę powodzenia i satysfakcji na nowym stanowisku służbowym.”
***
Komandor Piotr Sikora
urodził się w 1969 roku w Paczkowie, w województwie opolskim. Jest absolwentem Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, podyplomowych studiów w zakresie zarządzania i dowodzenia siłami morskimi w AMW oraz podyplomowych studiów polityki obronnej w amerykańskiej Naval War College w Newport. Ukończył także szereg kursów specjalistycznych w kraju i za granicą m.in. w belgijsko-holenderskiej Szkole Wojny Minowej w Ostendzie (Belgia) oraz łotewskiej Akademii Obrony Narodowej w Rydze (Łotwa).
Po ukończeniu Akademii Marynarki Wojennej w 1994 roku rozpoczął zawodową służbę wojskową w 13 Dywizjonie Trałowców, ówcześnie 9 Flotylli Obrony Wybrzeża w Helu. Od tego czasu przez kolejne lata jego kariera była ściśle związana z prowadzeniem działań z zakresu walki minowej, ze szczególnym uwzględnieniem działań przeciwminowych. W czasie służby w dywizjonie przeszedł wszystkie szczeble kariery okrętowej od stanowiska dowódcy działu okrętowego, po dowódcę grupy okrętów. Dowodził trałowcami ORP Śniardwy i ORP Mamry, a także niszczycielem min ORP Czajka. Pełnił także obowiązki dowódcy ORP Flaming w trakcie wydzielenia okrętu do udziału w zespole okrętów przeciwminowych NATO. Był również szefem sztabu – zastępcą dowódcy dywizjonu. Zwieńczeniem służby w 13 Dywizjonie Trałowców było objęcie dowodzenia jednostką w latach 2014 – 2018.
Zajmował także szereg stanowisk w sztabach m.in. dywizjonu, Flotylli, Dowództwa Marynarki Wojennej, czy też Inspektoratu MW Dowództwa Generalnego RSZ.
Komandor Piotr Sikora jako dowódca niszczycieli min dwukrotnie brał udział w Stałym Zespole Sił Obrony Przeciwminowej NATO Europy Północnej (MCMFORNORTH, obecnie SNMCMG1). W 2005 roku Piotr Sikora, wówczas komandor podporucznik, został skierowany do sztabu natowskiego zespołu, który pracował na estońskim okręcie dowodzenia ENS Admiral Pitka. Zdobyte w ten sposób doświadczenie wykorzystał w roku 2013, gdy przejął dowodzenie i przez cały rok z pokładu okrętu ORP Kontradmirał X. Czernicki kierował działaniami Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (SNMCMG1). Był drugim w historii oficerem polskiej MW, któremu powierzono dowodzenie elitą sojuszniczych sił przeciwminowych. Za wyjątkowe zdolności dowódcze, został w 2015 r. wyróżniony „wojskowym Oskarem” – nagrodą „Buzdygana” przyznawaną przez miesięcznik „Polska Zbrojna”.
W latach 2013 – 2023 był mocno zaangażowany w program budowy nowoczesnych niszczycieli min dla Marynarki Wojennej RP. W budowie okrętów projektu 258 typu Kormoran II miał ogromy udział od etapu projektowania, aż po pomyślnie zakończony proces wdrożenia ich do służby.
Zgodnie z decyzją Ministra Obrony Narodowej z dniem 1 lutego 2023 r. został wyznaczony na stanowisko Dowódcy 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.
fungia temu
26 listopada 2017 na 19:09
Ja zawsze przechodzę z duszą na ramieniu koło Polactwa. Za to gdy widzę Niemców, Ukraińców czy inne narodowości czuję się spokojna.
Anonim temu
5 kwietnia 2022 na 22:55
Głupia jesteś. Zawsze możesz wyjechać. Tylko nie mów że z Polski jesteś.
filozof temu
26 listopada 2017 na 04:22
Niemcy i ukrauńcy bestialsko mordowali Polaków, różnica polega na tym że teraz Niemcy pzywożą do nas kasę a ukraińcy wywożą, runując naszą gospodarkę
Darek temu
25 listopada 2017 na 23:40
ps; przypominam, że Świnoujście to nie Polskie miasto tylko Niemieckie, a jak aktualnie przynależy do Polski, ale Polskim miastem nie jest, więc czytelnik „świnoujski” dał troszkę plamy…widać z genów nienawiść do wschodu 🙂
Irena temu
26 listopada 2017 na 11:00
Yulko Tylko wspolczuc/Darkowi/ analfabecie…koszmar i prostactwo umyslowe.
Darek temu
26 listopada 2017 na 16:12
Oj chyba ktoś nie zna zbytnio pojęć słowa,, analfabeta,, koszmar i prostactwo umysłowe? A co nie prawdę napisałem? Od którego roku Swinoujscie jest Polskie? A od i do którego roku było Niemieckie? Dziękuję dobranoc.
Heimatlos temu
25 listopada 2017 na 09:34
A jak wy wszyscy sie zachowujecie i rozmawiacie za granica ?
Najpierw pomyslec potem naposac.
A kto bez grzechu jest zuci pierwszy kamien
Heimatlose temu
25 listopada 2017 na 09:26
A jak wy wszyscy rozmawiacie za Granica?
Also bevor Mann über andere spricht einfach nachdenken
Marii temu
25 listopada 2017 na 08:58
Ciekawe co powiecie Państwo na przyjezdnych z krajów jak Syria .czy tez innych obywateli krajów islamskich.co jest zamieszkałe w innych zachodnich krajach jak Niemcy..Francja .włochy itd. Cieszcie się co macie ze jest komu pracować w naszym kraju i płacić podatki. Inaczej kraj nie będzie się rozwijal. Pozdrawiam
Dominik temu
24 listopada 2017 na 22:25
Historia boli.Fakt że gloryfikowanie takich typów jak Bandera i inni to cios poniżej pasa ale tak jak ktoś napisał w tych komentarzach my też nie jesteśmy święci.Vikingów częściej najeżdżaliśmy niż oni nas czzy Szwedzi nam to wypominają nie za to my pamiętamy potop Szwedzki tak jakby to było wczoraj.Myślę że my jako naród powinniśmy mieć obowiązkowe spotkania z psychologiem.
pierogman temu
24 listopada 2017 na 21:44
W wojennej rzeczywistości ktoś dawno ogolił by ci ten paskudny łeb na łyso. Widać że gross, michnik i reszta żydobolszewii nasrała ci do bani skoro jesteś tak święcie przekonana o polskich zbrodniach na ludzkości lewacki babsztylu.
Chyba nawet nie maiłas okazji poczytać w jaki sposób banderowcy mordowali naszą ludność skoro tak szczekasz co ?
Żeby było jasne, ja jestem ostrożny w relacjach z ukraińcami a twoje wywody o marszu niepodległości, jedwabnym, zaolziu czy ślązakach spływają po mnie jak po kaczce. Na ukrainie odradza sie nazizm gloryfikuja SS Gazlizien, banderyzm i jest to po cichu popierane przez ich własny rząd.
Napisałem też że pewnie nie każdy Ukrainiec to banderowiec więc co cię tak zabolało?
Darek temu
24 listopada 2017 na 17:35
Nie gadajcie głupot, a redakcja niech nie udaje, że to jest prawda…. Niektórzy Ukraińcy są nie w porządku, a niektórzy są w porządku to tak samo jak Patologiczna Polska, a tym bardziej w Ś-ciu i Modrzejewska 20 – tylko ten blok tak i Krzywa/zachód Ś-cia, tym się zajmijcie pierw sobą, a potem obcokrajowcami w Ś-ciu czy w Polsce… więcej jest niebezpieczeństw w Polsce niż zgrozy od Ukraińców, są ludzie którzy chwalą bandere, ale i takie osoby znajdują się w Polsce które wolałby żeby Hitler żył czy też i Stalin więc proszę darujcie sobie takie wypisywanie głupot…
Kamil temu
24 listopada 2017 na 15:17
Pracodawca placi za was 2xtyle ile wynosi wasze wynagrodzenie problem znajduje się w naszym korycie polityków.
ꘐ ꖜ ꗈ ꕧ ꔠ ꖟ temu
24 listopada 2017 na 13:36
Ukraincy nie ratują lokalnego rynku pracy, tylko są tanią siłą roboczą i są częścią planu ukainizacji Polski.
Z jednej strony ciapate bydło, z drugiej strony upaincy.
virus temu
24 listopada 2017 na 14:28
o proszę… polskie bydło zabrało głos!
Irena temu
26 listopada 2017 na 11:04
Zgadzam sie z Twoja riposta….
ꘐ ꖜ ꗈ ꕧ ꔠ ꖟ temu
6 kwietnia 2022 na 23:22
Odezwała się bez narodowościowa hołota.
mieszkanka temu
24 listopada 2017 na 13:27
A skąd redakcja wie że nie lubimy? Kto nie lubi? Pan redaktor? Jakieś badania statystyczne? Nie? To mamy do czynienia z językiem nienawiści.
DD temu
24 listopada 2017 na 13:15
Byłam w Świnoujsciu latem, w markecie obsługiwała nas Ukrainka po polsku ,uprzejmie i miło a następnego dnia w tym samym markecie obsługiwała nas Polka naburmuszona mina i brak kompetencji bez komentarza
konrad temu
24 listopada 2017 na 11:49
Płaćcie Polakom godne wynagrodzenie,nie trzeba będzie szukać „pomocy” u banderowców.
Rysio temu
24 listopada 2017 na 13:17
Takiemu jak ty nie warto więcej płacić bo nie docenisz i jesteś zwykłym leniem więc siedź w swych chorych komentarzach
Piotrek temu
24 listopada 2017 na 11:45
Prawda jest taka ze tak jak my i oni wyjechali za praca lepszym życiem wielu polaków zwiazalo sie z ukrainkami jak wiele polek z ukraincami jak wszędzie trafiaja sie tacy z ktorymi az chce sie pracowac a.nawet pracuje sie lepiej jak z naszymi a sa i jednostki problemowe jak wszedzie na podstawie ktorych ocenia sie calosc osobiście nie mam do nich nic ale w sklepie na kadie czy stanowisku gdzie muszą sie komunikowac musza byc komunikatywni po Polsku a nie że sprzedawca niema pohecia co sie do niego mowi
Pio temu
24 listopada 2017 na 11:24
Właśnie przez takie durne teksty jak ponizej buduje sie socializm narodowy czyli to co od 2 lat dzieje sie w Polsce.
Kto zna historie to wie ze Nasi rodacy tam wtedy tez nie byli swieci.
Ale to bylo i zyc trzeba dalej.
Ktos tu napisal ze poprzednia wladza manipulowala w edukacji ,to ja moze jeszcze dodam że ,ze Szwedami tez mamy do pogadania-za Potop Szwecki z Turkami i nawet z Austria i Wegrami .
A idac wasza logika to Swinoujscie za kilka lat znow bedzie Niemieckie.
Przez kilka lat bylem w Irlandii,nikt nam tam nie zwracal uwagi jak mowililsmy glośno nawet jak IE przechodzila kryzys po 2008 tez nas nie wywalano z pracy bo odbieramy im prace,w Polsce za 2-3 lata moze szybcie bedzie inaczej ,bezrobocie podskoczy.
Nowy cudowny rzad tak wynegocjuje nam budget unijny ze skoncza sie inwestycje a bez przyjecia Euro polecimy w tzw druga predkosc
Czy jestesmy tak bogaci jak Dania ???ktora ma korone ???
Wtedy zobaczycie jak wasza nacjonalistyczna postawa sie oplaci.
Miasto bylo zawsze otwarte i niech tak bedzie nadal.
A jak ktos ma inne zdanie to proponuje wyjechac gdzies na Wschod .
Polska goscinność kur….. ma…..
virus temu
24 listopada 2017 na 10:54
Tylko nacjonalistyczni troglodyci, tacy jak z tego pochodu 11 listopada w Warszawie mogą nie lubić kogoś z powodu jego narodowości albo języka którym się posługuje. Normalny człowiek każdego sympatycznego i kulturalnego człowieka traktuje z wzajemną sympatią.
pierogman temu
24 listopada 2017 na 09:09
ja wam powiem dlaczego – za bandere, wiadomo że nie każdy Ukrainiec to banderowiec ale my Polacy nie jesteśmy głupi, i odzyskujemy pamięć historyczną po reformach edukacyjnych poprzednich rządów, nie ufamy im tylko z tego powodu że narasta u nich ten nurt. Z tego powodu że któryś przemalował kiedys głaz leżacy na granicy w drodze do Kaminke na ukraińskie barwy, i że na swoim majdanie rozdawali ulotki pokazujące niemiecką i ukraińska dłoń zaciśnięte w porozumieniu nad ich wspólną granicą na naszych terenach ( oczywiście Polski tam już nie było ) za teksty w stylu ” jeszcze Polska nie zginęła ale zginąć musi …” TO DLATEGO JAKBYŚCIE NIE WIEDZIELI chcecie pisać rzetelnie też to wspomnijcie o tym aspekcie.
Hitlerjugend temu
24 listopada 2017 na 10:21
Czyli nazisci Niemcy juz są ok i do nich nie mamy problemu ?
pierogman temu
24 listopada 2017 na 21:16
kto ci powiedział że popieram szkopów kolesiu z dziwnym nickiem?
Agnieszka temu
24 listopada 2017 na 11:05
Pieprz… szanowny Pan, jak potluczony. Rozumiem, ze uwaza Pan tez, ze Polakow moza nienawidziec za Jedwabne, Radzilow (i jakies 100 miejscowosci, w ktorych Polacy Zydow pomordowali), za Swietochlowice (i kilkanascie innych miejscowosci, do ktorych trafiali po wojnie Slazacy), za Zaolzie 8w koncu wmaszerowalismy w praktyce jako Sojusznik Hitlera), za Ognia (mordowal Slowakow ui Zydow), itp.itd. no i za ostatni Marsz Niepodleglosi, bo – co nie ulega watpliwosci jacys idioci niesli haslao bialek Europie, chieli wieszac Zydow i inych nie-Polakow… Co, ze to tylko margines byl? No i margines jest tu. Jezeli sam Pan stosuje odpowiedzialnosc zbiorowa i to do ilus pokolen wstecz, to nie dziw sie Pan, ze ktosja wobec Polakow stosuje. Ale jak nas zel ttaktuje w wilekiej Brytanii, czy niemczech, to zle, nie?
Rzeczywistość boli, ale historii nikt nie zapomni temu
25 listopada 2017 na 12:06
Agnieszka, chyba Ci rozum odjęło. Byliśmy krajem, ,który stanowczo odmówił Hitlerowi, a przy tym zapłacił za to najwyższą cenę. Po drugie, dziewczynko propagandy to nie my mordowalksmy żydow, a naziści, na polecenie Austiackiego Żyda Hitlera, przy czym zginęło o wiele więcej Polaków. Poucz się trochę historii, później pisz te dyrdymały, albo się w ogóle nie odzywaj. Swoją drogą Hitler był sponsorowany właśnie przez żydów, takich jak Rockefeller itp.
Mieszkaniec temu
24 listopada 2017 na 08:23
Niech szanowny redaktor napisze jak Ukraińcy się zachowują a nie czepia się mieszkańców.
Polak temu
24 listopada 2017 na 07:48
Do goscia ktory pisal ten post… Wiesz kto to byl bandera? Specjalnie pisze z malej litery. Wiekszosc ukraincow uwaza go za bohatera narodowego. Do ukrainek nie mam nic. Grzeczne i sumiennie pracujacr. A jezyk ukrainski przeszkadza mi tak samo jak niemiecki. Bez roznicy. Sa w Polsce wiec nalezalo by znac jezyk. Chociaz podstawy.